יוסף עזרא משרד עורכי דין וגישור

04-6482021

תביעה לפינוי מושכר

תביעה לפינוי מושכר

תביעה לפינוי מושכר מהווה אמצעי המסייע לבעלי נכסים המשכירים את דירתם בציפייה לקבל דמי שכירות כחלק מההכנסות החודשיות להם הם מצפים.

לצערנו, תופעת הדיירים שאינם עומדים בהתחייבות לשלם את דמי השכירות או מפרים בצורה שאינה מתקבלת את הוראות ההסכם (מפרים את הסדר והשקט, מבצעים שינויים שלא בהסכמה וכו’).

המחוקק ביקש להקל על בעלי הדירות ולכן הוראות החוק מאפשרות לבעלי הדירות לפנות את השוכרים בהליך מהיר ומבלי להיכנס להליכים משפטיים מורכבים ויקרים.

תוך זמן קצר מהגשת התביעה ניתן יהיה לפנות את הדיירים השוררים מהדירה ולקבל את החזקה בנכס היקר ביותר שיש לנו חזרה לידינו.

מהי תביעה לפינוי מושכר?

תביעה לפינוי מושכר היא תביעה המוגשת לבית המשפט השלום המוסמך לדון בדיון מהיר בבקשה לפינוי מושכר מדייר אשר לא משלם את דמי השכירות ומסרב לפנות את הנכס או מפר את הוראות חוזה השכירות.

חשוב לציין כי במסגרת תביעה לפינוי מושכר ניתן לתבוע את פינוי המושכר בלבד ולא ניתן לכלול בה רכיבי תביעה נוספים או פיצוי כלשהו.

מתי ניתן להגיש תביעה לפינוי מושכר?

תביעה לפינוי מושכר ניתן להגיש בקרות אחד מהמקרים הבאים:

  1. מועד סיום חוזה השכירות הגיע אך הדייר מסרב לפנות את הנכס ולהשיב אותו לחזקת בעליו. ממועד סיום תקופת השכירות הדייר נחשב כפולש.
  2. השוכר הפר הפרה יסודית של אחת מהוראות היסוד של חוזה השכירות. בכל חוזה שכירות ניתן לקבוע את הכללים כך שבעלי הנכס יקבל את ההגנה הטובה ביותר וחופש הפעולה בנכס. הפרה נחשבת להפרה יסודית במקרה של – אי תשלום דמי השכירות, אי תשלום מיסים עירוניים, הסבת נזק לרכוש הנמצא בבית ועוד.

כפי שכבר נכתב, בתביעה לפינוי מושכר, לא ניתן לתבוע את השוכר בגין נזקים כספיים במסגרת הליך פינוי מושכר מהיר. לתביעת פיצויים ו/או כספים אותם חב השוכר יש צורך בהגשת תביעה כספית נפרדת ועצמאית. ככל ובידי המשכיר שיק ביטחון ו/או המחאות שלא כובדו ניתן לתבוע אותם ישירות בהוצאה לפועל ובכך לחסוך זמן והליכים נוספים.

איך מגישים תביעה לפינוי מושכר?

בטרם הגשת תביעה לפינוי מושכר מומלץ לשלוח לדייר מכתב התראה ובו להתרות בו כי אם לא יתקן את דרכו יפתחו כנגדו הליכים משפטיים במסגרת תביעה לפינוי מושכר.

מכתב ההתראה יכול להביא למצב בו השוכר משלם את הפיגורים ו/או מפנה את הנכס מרצונו וחוסך את ההליכים. ככל ולא יתקן את דרכו, ישמש המכתב כראיה לכך שהמשכיר עשה כל שביכולתו כדי להביא להסדרת העניינים או לפינוי הנכס. תביעה לפינוי מושכר תוגש לבית משפט השלום לפי האזור בו מצוי הנכס נשוא התביעה.

על השוכר/הנתבע להגיש כתב הגנה בתוך 30 ימים ממועד שיקבל את כתב התביעה לידיו ודיון בתביעה יערך בתוך 30 ימים ממועד הגשת כתב ההגנה.

במקרים רבים לא נערך דיון כלל ובית המשפט מקבל את התביעה ונותן צו לפינוי המושכר בהתאם לחומר המצוי בפניו.

מה שיעור האגרה בתביעה לפינוי מושכר?

שיעור האגרה בפתיחת תביעה לפינוי מושכר עומד בשנת 2022 על  סך 669 ₪. אגרה זו אינה תלויה בשווי הנכס או מיקומו. כמו בכל הליך משפטי ניתן יהיה לתבוע את הדייר בגין סכום האגרה ואת הכספים שהוצאו בגין ייצוג ע”י עורך דין וכל הוצאה או נזק כספי אחר שנגרמו כתוצאה מהגשת התביעה. תביעה זו תוגש בנפרד עם תביעה לתשלום שכר הדירה ו/או מיסים שלא שולמו.

כמה זמן לוקח ההליך עד לפינוי השוכר?

ככלל, ההליך המשפטי לפינוי מושכר הוא הליך מקוצר שאמור להתנהל בהתאם ללוחות זמנים קבועים וללא עיכובים משמעותיים. בהליכים שמתקדמים ללא עיכובים ניתן לקבל פסק דין לפינוי דייר בתוך 90 ימים ממועד הגשת כתב התביעה.

יחד עם זאת, פינוי המושכר עלול להתארך ככל והדייר לא ניתן לאיתור, לא מקבל מכתבים, לא משתף פעולה. מסיבה זו לא כדאי להתמהמה בהגשת תביעה. בעלי נכסים רבים מגלים סבלנות כלפי דיירים ונמנעים מלפעול מיד עם קיומה של הפרה ונותנים לדייר “הזדמנות” נוספת. הדבר מביא להיארכות ההליכים והגדלת הנזקים.

למה זקוקים לעורך דין בהליכי פינוי מושכר?

כמו בכל הליך משפטי, עורך דין שבקיא בתחום המקרקעין, ובהגשת עתירות לפינוי מושכר בפרט, מכיר  את ההליכים והחוקים הנכונים אשר עימם ניתן לפנות שוכר שמפר את ההסכם ולא משלם את דמי השכירות.

ישנם מקרים בהם בעלי נכסים שמשכירים לשוכרים נכסים במשך תקופה ארוכה והכל מתנהל כשורה עד שהדייר מתחיל להפר באופן עקבי את ההסכם.

עורך הדין, בניגוד לבעלי הנכס, פועל באופן מקצועי וללא עירוב של רגשות כלפי הדייר.

עו”ד יוסף עזרא טיפול בתיקים רבים והביא לפינוי שוכרים והשבת הנכס לידי הבעלים.

במקרים רבים הגיעו למשרדנו בעלי דירות חבולים וכאובים, לאחר שהדייר לו השכירו את דירתם לא משלם להם את דמי השכירות ויוצר חובות ברשויות השונות.

לעיתים, בעלי הדירות מערבים רגשות ולא תמיד קל להם לקבל את העובדה שהם הולכים להליך שבסופו הם מפנים אדם מהבית בו הוא מתגורר מבלי לדעת היכן יגור, בעלי הדירות לעיתים, חושבים על הדייר ולא על עצמם והם בטוחים שאם ימתינו הוא ישלם להם את החוב, מיד לאחר שייצא ממשבר כספי אליו נקלע.

בפועל, המציאות טופחת על פניהם כאשר הם חוזרים לאחר כמה חודשים נוספים בהם לא קיבלו דמי שכירות והארנונה והמים לא משולמים ולמעשה החוב שנוצר עלול להביא לסנקציות נגדם.

עורך דין שמתמחה בתחום וטיפל במקרים רבים ומורכבים יודע לשקף את המציאות  ולפעול בהתאם לעובדה שהחוק עומד לטובת הלקוח ומגן עליו. מניסיון משרדנו, אין מנוס מהגשת התביעה ומפינוי המושכר כדי להפסיק את ההפרה ואת הנזקים הכלכליים.

הכותב הינו עו”ד יוסף עזרא המתמחה בתחום הנדל”ן ופינוי מושכר.

משרדנו מייצג לקוחות מכל הארץ, לנוחותכם שני משרדים:
בשדרות הפלי”ם 8 (חלונות הסיטי) בניין אשל 1 קומה 2,בחיפה (המשרד הראשי).
רחוב המשביר 1, חולון.

צרו קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי

שיחת הייעוץ הראשונית היא ללא עלות

המשרד המבוקש