יוסף עזרא משרד עורכי דין וגישור

04-6482021

עורך דין צוואות וירושות

מרבית האנשים אינם חושבים על היום שלאחר שיעזבו את העולם והם עוד פחות נלהבים לחשוב על מה שיעשה ברכושם לאחר אריכות ימיהם.

מכיוון שמרבית האנשים חוששים לעסוק בעניין זה, אף על פי שמדובר בעסקה הכלכלית הגדולה ביותר שהם יעשו בחייהם אשר לה השלכות רבות, מומלץ וכדאי לערוך צוואה שאר תכלול ככל וניתן את רצונותיו של המצווה – הוא עורך הצוואה.

לנוחותכם ריכזנו כאן מידע על הנושאים המרכזיים והחשובים בכל הנוגע לצוואות וירושות .

תוכן עניינים

מתי רצוי ומומלץ לערוך צוואה?

  1. ככלל, כל אדם שצבר רכוש ראוי ורצוי שיערוך צוואה בעודו בצלילות הדעת. עריכת צוואה אינה עניין של גיל או מצב רפואי אלא מהווה מימושה של תכנית עסקית וכלכלית באשר לרכושו.

צוואה הינה כלי רב עוצמה המאפשרת למתים לשלוט בחיים שכן, יש בה את הכוח לשלוט על רכושם גם לאחר הסתלקותם מן העולם.

גם במקרים בהם אין רצונו של המצווה לשלוט באלו שנותרים בחיים אחריו הרי שישנן אפשרויות רבות וטובות לתכנן את ההורשה ואת הוראות המצווה כך שיטיבו עם היורשים ובכך לממש את המטרות החשובות למצווה.

אחת התופעות השכיחות ביותר היא היכולת להבטיח את עתידו של בן/בת הזוג הנותרים בחיים וזאת על מנת למנוע מצב בו מי מהיורשים עפ”י דין יעמוד על קבלת חלקו בעיזבון גם אם נדרש מימוש דירת המגורים לצורך כך.

מלבד זאת, חשוב כמובן לכלול בתכנון ההורשה ובעריכת הצוואה, שיקולי מס וליצור מנגנונים אשר יאפשרו פעולות כלכליות אשר לא יצרו בעקבותיהם חיובי מס מיותרים.

לעיתים, עזבונו של המצווה כולל גם עסקים משפחתיים – במקרים כאלה מלבד הצורך בהגנות בהיבטי המס השונים – קיים צורך לכלול הוראות הנוגעות להמשך ניהול העסק כך שימנעו ויצמצמו, ככל הניתן, מחלוקות בין היורשים בעתיד.

    2. כאשר מדובר בנישואים שניים. במקרים כאלה נוצרות מחלוקות וסכסוכים בין ילדי המצווה לבן/בת הזוג אשר אין ביניהם קשר דם. במקרים רבים לבן הזוג הנותר בחיים ישנם ילדים מנישואים קודמים. בעריכת צוואה ניתן לקבוע מנגנון חלוקה העונה לדרישות המצווה כך שימנע מחלוקות אלה.
    3. כאשר המצווה מעוניין לחלק את הרכוש שלו באופן לא שווה.
    4. כאשר המצווה מעוניין להוריש את רכושו למי שאינו קרוב משפחה.
    5. כאשר המצווה מעוניין להדיר קרוב משפחה מכל הנוגע לרכושו – קרי אב או אם אשר החליטו שלא להוריש את רכושם לאחד הילדים.
    6. כאשר המצווה מעוניין להוריש את הרכוש למוסד ציבורי וכו’.

יורש על פי חוק הירושה נקרא בשם – יורש עפ”י דין ואלו הם:

  1. כל מי שהיה בחיים במות המוריש.
  2. מי שנולד תוך 300 יום לאחר מות המוריש דינו כדין מי שהיה בחיים במות המוריש. לעניין זה, אין זה משנה אם בעת לידתו היו הוריו נשואים או לא.
  3. תאגיד – סעיף 4 לחוק הירושה קובע, כי תאגיד, קרי חברה, כשר לרשת אם במות המוריש היה כשר לזכות בנכסים או אם נעשה כשר לזכות בנכסים תוך שנה ממתן צו קיום הירושה כאשר בית המשפט רשאי להאריך תקופה זו.
  4. המדינה – כאשר אין לאדם צוואה ואין לו יורשים עפ”י דין המדינה יורשת את רכושו.

אומנם, גם אם לא נערכה צוואה הרכוש של אותו אדם לא יופקר ולא ייפול לידיים זרות ובהיעדר צוואה יעבור הרכוש של אותו אדם לקרובי משפחתו באמצעות מנגנון שנקרא ירושה עפ”י דין וזאת בהתאם לחוק הירושה כאשר חוק הירושה הוא זה שקובע בעבור האדם כיצד יחולק הרכוש שלו וזאת במלי שתהיה לאותו אדם שליטה על כך ולפיכך, אדם הרוצה לבחור כיצד יחולק הרכוש בין היורשים – יש לשים לב, כי בקרות אירוע בריאותי או תאונתי אדם יכול לאבד את כושרו לערוך צוואה. מסיבה זו, מומלץ ורצוי להכין צוואה בטרם יהיה מאוחר.


מי אינו יכול לרשת את המוריש

סעיף 5 לחוק הירושה, קובע מי פסול, קרי אינו יכול לרשת את המוריש”:

  1. מי שהורשע על שגרם במתכוון למותו של המוריש או שניסה לגרום למותו.

יודגש, כי מי שהורשע על שניסה לגרום למות המוריש והמוריש מחל לו בכתב או על ידי צוואה לטובתו, חוזר ונעשה כשר לרשת את המוריש.

2. מי שהורשע על שהעלים או שהשמיד את צוואתו האחרונה של המוריש או שזייף אותה או שתבע על פי צוואה מזויפת.


בן זוג כיורש על פי חוק הירושה

סעיף 11 לחוק הירושה קובע, כי בן הזוג יורש את מכונית הנוסעים ואת המיטלטלין המקובלים השייכים למשק הבית המשותף. משאר העזבון, ככל שהמוריש הותיר אחריו בני משפחה רחוקים ממנו, כך חלקו של בן הזוג יגדל. אם נשארו קרובי משפחה קרובים יותר למנוח ביום מותו, חלקו של בן הזוג יקטן.

חוק הירושה מכיר בשלושה מעגלים של יורשים כאשר בכל פעם מחפשים יורשים במעגל רחוק יותר. מעגלים אלה נקראים פרנטלות.

במידה ויחד עם בן הזוג נותרו ילדים למוריש או הורים של המוריש –

בן הזוג יירש 50% מהרכוש והילדים יירשו 50% בחלקים שווים.

במידה ויחד עם בן הזוג נותרו אחיי המוריש או צאצאיהם או הורי הוריו – בן הזוג יירש 66% מהרכוש והיורשים האחרים יחלקו ביניהם את יתרת העיזבון בחלקים שווים.

היה ובן הזוג לא הותיר אחריו אף אחד מהאמורים לעיל, אז בן הזוג יקבל את כל הרכוש של המוריש.


ידועים בציבור כיורשים

סעיף 55 לחוק הירושה מעניק לידועים בציבור זכות ירושה כשל בני זוג נשואים בדרך של מעין צוואה. הסעיף קובע, כי איש ואישה החיים חיי משפחה במשק בית משותף אך אינם נשואים זה לזו, ובשעת מותו של אחד מהם אף אחד מהם לא היה נשוי לאדם אחר, רואים את הנשאר בחיים כאילו ציווה לו המוריש חלק בעיזבונו שהיה מגיע לו על פי דין אילו היו נשואים זה לזו וזאת כשאין הוראה אחרת.

צוואה בכתב יד

חוק הירושה קובע, כי צוואה יכולה להיערך בכתב ידו של המוריש. סעיף 19 לחוק הירושה מציב 3 דרישות:

  1. כתב יד.
  2. תאריך.
  3. חתימה.

כשצוואה נכתבת בכתב יד, זוהי חזקה שכותב הצוואה רצה לערוך אותה ולכן הדרישות קלות – זה מעשה שהאדם עושה עם עצמו.

כתב יד וחתימה הינן הדרישות הסטטיות בעוד שתאריך גם אם הוא שגוי יכול להכשיר את הצוואה.

הצוואה הנ”ל אינו מומלצת משום וברוב הפעמים כתב היד אינו ברור ועל כן לא ידוע כיצד המצווה ביקש לחלק את רכושו בין היורשים השונים (הנהנים).

בנוסף, זוהי צוואה שהכי קל להתנגד לה בבית המשפט דבר אשר עלול לגרות מריבות והליכים ארוכים ויקרים בבית המשפט בכל הנוגע לצוואה הנ”ל ולפיכך, הצוואה הנ”ל אינו מומלצת. למידע נוסף על צוואה בכתב יד.


צוואה בעדים

צוואה בעדים בד”כ מודפסת ובה יצוין גם התאריך ותיחתם בידי המצווה – עורך הצוואה – בפני שני עדים לאחר שהצהיר שזוהי צוואתו. העדים יאשרו באותו מעמד בחתימת ידם על פני הצוואה שהמצווה הצהיר וחתם עליה.

זוהי הצוואה שנערכת אצל עוה”ד כאשר ברוב המקרים, עו”ד הינו אחד מהעדים – יש צורך בשני עדים.

זוהי הצוואה שהכי נכון לעשות משום ויהיה הכי קשה לתקוף אותה בבית המשפט – קרי להתנגד לה משום וגם עוה”ד יכול להוות עד לעריכת הצוואה.
למידע נוסף על צוואה בעדים.


צוואה בפני רשות

צוואה בפני רשות אשר תיעשה ע”י המצווה באמירת דברי המצווה בעל פה בפני שופט, נוטריון או רשם לענייני ירושה.

צוואה מסוג זה כמעט ולא נעשית משום ובתי המשפט כיום לא עורכים צוואות ובשל הזמן הרב הנדרש בלבצע צוואה אצל הרשם לענייני ירושה – אזי רוב האנשים פונים לעורך דין בכדי שיערוך להם צוואה כאשר נוטריון הינו גם עו”ד.


צוואה בעל פה

צוואה בעל פה בפני עדים אשר יכולה שתיעשה רק על ידי חולה אנוש או מי שרואה עצמו בנסיבות אחרות מול פני המוות. במידה והשתנו הנסיבות ולאחר 30 יום המצווה בכל זאת חי – מתבטלת צוואה מסוג זה באופן אוטומטי. למידע נוסף על צוואה בעל פה.


האם הסרטת צוואה תקפה על פי דין

האם אדם יכול לומר בעל פה את צוואתו ולהסריט את עצמו בסרט וידאו כך שברור שאין המדובר בכפייה או באיום, לחתום על הקלטת ולשים אותה בכספת?

תשובה: צוואה מוסרטת אינה עונה על אף אחת מדרישות החוק באשר לאחת מארבעת צורות עריכת הצוואה ולפיכך, בית המשפט לא הכיר בצוואה מסוג זה.

יצוין, כי ניתן לבקש מעוה”ד אשר עורך את הצוואה, כי הצוואה תוסרט, כך שיהיה ראייה לאופן עריכת הצוואה וזאת במידה ואחד היורשים יעלה טענות בכל הקשור לצוואה.


צוואות הדדיות

צוואה הדדית הינה צוואה הנערכת ע”י בני הזוג במשותף. במסמך אחד או שניים ובה קובעים בני הזוג הוראות זהות שיחולו על שניהם בנוגע לחלוקת הרכוש לאחר פטירת כל אחד מהם.

הנוסח הנהוג והמקובל של צוואה הדדית קובע, כי לאחר פטירת אחד מבני הזוג, בן הזוג הנותר בחיים יורש אותו ומחזיק בכל הרכוש והכספים של שני בני הזוג כל זאת מתוך מטרה שרק לחר פטירת בן הזוג השני ירשו הילדים המשותפים את העיזבון.

בעריכת צוואה הדדית כל אחד מבני הזוג מסתמך על עיקרון ההדדיות בכך שהוראות הצוואה יחייבו גם את בן הזוג השני והצוואה לא תשונה אף לאחר פטירתו של אחד מבני הזוג. צוואה הדדית נועדה להבטיח לכל אחד מבני הזוג שקט נפשי.

היתרון שבעריכת צוואה הדדית הוא בכך שבן הזוג שנותר בחיים מקבל את הזכות להשתמש בנכסי העיזבון למשך כל ימי חייו ובכל נמנע מאבק עתידי אפשרי בין בן הזוג הנותר בחיים לבין ילדי המנוח אשר כיורשים חוקיים בהיעדר צוואה, עלולים לדרוש את חלקם בעיזבון לעיתים תוך מימוש זכותם למכירת בית המגורים והוצאת בן הזוג הנותר מהבית.

ישנם מקרים רבים בהם מוגשות התנגדויות לצוואה, קרי אחד היורשים או הנהנים שעל פי הצוואה טוען טענות בכל הנוגע לעריכתה או כי המצווה אשר ערך את הצוואה לא היה כשיר לערוך אותה ובאותו הרגע שמוגשת התנגדות, מועבר התיק שאצל הרשם לענייני ירושה לבית המשפט לענייני משפחה. כאשר אדם חש כי נפל פגם בצוואה אותה מבקשים לקיים הוא רשאי להתנגד לקיום הצוואה.


הטענות שמועלות בהתנגדות לצוואה


העדר צלילות דעת

סעיף 26 לחוק הירושה קובע שצוואה שנעשתה ע”י קטין או ע”י מי שהוכרז פסול דין או שנעשתה בשעה שהמצווה לא ידע להבחין בטיבה של צוואה – “בטלה”.

טענת חוסר צלילות של המצווה – עורך הצוואה – בעת שערך את הצוואה נפוצה במסגרת בקשות ההתנגדות לצו קיום צוואה. הפסיקה קבעה, כי אין לקבוע מסמרות בשאלת צלילות דעתו של המצווה והמטרה היא להבחין אם המצווה היה מודע למהות מעשיו ותוצאותיהם.

בהקשר זה ניתן לקחת בחשבון את מודעתו של המצווה לעובדה של עריכת הצוואה, את ידיעתו על דבר היקף רכושו ויורשיו ואת מודעתו לתוצאות עשיית הצוואה של יורשי כאשר המשקל שיינתן לשיקולים אלה ואחרים הוא דבר המשתנה מעניין לעניין על פי נסיבותיו של כל מקרה ומקרה.


השפעה בלתי הוגנת

סעיף 30(א) לחוק הירושה קובע, כי הוראת הצוואה שנערכה תחת אינוס, איום, השפעה בלתי הוגנת, מרמה או תחבולה – בטלה. כאשר עסקינן בטענה להשפעה בלתי הוגנת, הפסול אינו בהשפעה. חוסר ההגינות שבהשפעה הוא הפסול.


מהי השפעה בלתי הוגנת?

לבית המשפט יכולת מוגבלת לעמוד על צפונות רצונו של אדם שאינו עוד בחיים.

השאלה אם ההשפעה הייתה בלתי הוגנת היא שאלה ערכית נורמטיבית ועל בית המשפט לקובעה על פי מושגים של מוסר אישי ומוסר חברתי. יש קושי ניכר בקביעת מאפייניה ותחימת גבולותיה של השפעה בלתי הגנת ואלה יקבעו תוך שאנו מכוונים מחשבותינו לרצון האמתי והחופשי של המצווה.

על הטוען להשפעה בלתי הוגנת מוטל נטל ההוכחה להוכיח את קיומה.


המבחנים להשפעה בלתי הוגנת

הפסיקה בחנה טענות רבות של השפעה בלתי הוגנת. באופן כללי ככל ששיעור הנסיבות המצביעות על השפעה בלתי הוגנת רב יותר, כך תהא הנטייה לפסול את הצוואה.

להלן חלק ממבחני הפסיקה לבחינת השפעה בלתי הוגנת:

  1. תלות מקיפה ויסודית.
  2. היקף התלות ועומקה.
  3. גיל המצווה.
  4. מצב בריאותי ונפשי.
  5. הנסיבות לעריכת הצוואה.
  6. הנסיבות בהן נחתמה הצוואה.
  7. מעורבות בעריכת הצוואה.
  8. קרבה פיזית.

משקלה של כל נסיבה ונסיבה והרכב הנסיבות אינן יכולות להיקבע אלא על פי המכלול הכולל של העובדות המתקיימות בכל מקרה לגופו.


נטילת חלק בעריכת הצוואה

סעיף 35 לחוק הירושה קובע כי “הוראת צוואה, פרט לצוואה בעל פה, המזכה את מי שערך אותה או היה עד לעשייתה או לקח באופן אחר חלק בעריכתה והוראת צוואה המזכה בן זוגו של אחד מאלה – בטלה“.

ההיגיון שמאחורי הסעיף הנ”ל הוא כי אנשים המנויים בצוואה עשויים להשפיע על המצווה שלא כדין. הפסילה של הוראת הצוואה היא מחמת חשש שמא אנשים אלו (העד או מי שערך או לקח חלק בעריכת הצוואה), השפיעו על עורך הצוואה בדרך בלתי הוגנת או במעשהו.

ויודגש, כי הסעיף הנ”ל חל גם כאשר מוכח, כי אין יסוד לחשש וכי הצוואה היא צוואת אמת.

מי שהיה עד לעשייתה של צוואה כאשר הכוונה כאן למי שחתם בחתימת ידו על הצוואה או מי שתנאי לעריכת הצוואה היא נוכחותו.

מי שערך את הצוואה, הכוונה היא כי עריכת הצוואה במובנה הטכני – הכנתו הטכנית של המסמך, קרי הצוואה.

עורך הצוואה הוא מי שנוטל חלק בניסוחה או בכתיבתה של הצוואה הווה אומר העריכה היא פעולה הקשורה ביצירתו מבחינת התוכן והצורה של המסמך הקרוי צוואה ויצוין, כי שיחות מקדימות בכל הקשור לצוואה אינן מהוות חלק בעריכת הצוואה.

הוראת סעיף זה קובעת חזקה שבדין שאינה ניתנת לסתירה שמשמעותה היא שאם מוכח לבית המשפט כי מי שהייתה לו מעורבות ביצירת הצוואה כאמור סעיף 35 לחוק הירושה הוא גם בין הנהנים על פיה, בטלה ההוראה המזכה מכוח החוק וזאת מבלי שיהיה צורך להוכיח כי הופעלה השפעה פסולה כאמור לעיל.

יורש המביא את המוריש – עורך הצוואה אל משרדו של עורך הדין, אין בכך כדי לטעון להשפעה בלתי הוגנה.

עורך דין צוואות וירושות

לסיכום, לאור האמור לעיל ולאור החשיבות שבעריכת צוואה, מומלץ לערוך צוואה אצל עורך דין הבקיא בתחום זה בכדי למנוע בעיות עתידיות עם הצוואה או בכדי למנוע מהיורשים סכסוכים עתידיים בכל הנוגע לצוואה.

עשוי לעניין אותך

התנגדות לקיום צוואה – ביטול שתי צוואות פסולות

התנגדות לקיום צוואה צריכה להיות מוגשת לרשם לענייני ירושה מיד עם הגשת הבקשה לקיומה של…

עריכת צוואה – לא עניין של גיל

בניגוד להלך הרוח המקובל עריכת צוואה אינה עניין של גיל.

משרדנו מייצג לקוחות מכל הארץ, לנוחותכם שני משרדים:
בשדרות הפלי”ם 8 (חלונות הסיטי) בניין אשל 1 קומה 2,בחיפה (המשרד הראשי).
רחוב המשביר 1, חולון.

צרו קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי

שיחת הייעוץ הראשונית היא ללא עלות

המשרד המבוקש